Gamunity is game design: ontwikkeling van singleplayer spellen, multiplayer spellen en chat systemen

Game ontwikkeling voor smartphones (Andriod, iPhone, Windows phone, etc)

Wilt u een game laten ontwikkelen voor smartphones? Bijvoorbeeld een game gekoppeld aan een prijsvraag, een quiz, een simpel actie- of behendigheids spelletje met product placement en/of reclame? Of een educatief spel? Er zijn meerdere methodes om dit te doen, waarover u hieronder meer kunt lezen. Wij raden ontwikkeling in HTML5 aan, waardoor het spel niet alleen op smartphones beschikbaar is, maar ook op tablets, laptops en gewone computers. Maar wat zijn precies de mogelijkheden?

Ontwikkeling in HTML5

HTML5 wordt gezien als de ontwikkeltaal van de toekomst. Alle moderne browsers (Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari, etc) ondersteunen HTML5, inclussief browsers op tablets en smartphones! Dit houdt in dat ontwikkeling van een game in HTML5 ervoor zorgt dat het spel overal beschikbaar wordt. En zolang interface elementen (buttons, teksten, etc) lekker groot in het design worden opgenomen, schaalt het spel lekker mee op de kleine schermen van smartphones.

T.o.v. een app, heeft HTML5 daarnaast het grote voordeel dat er niets geïnstalleerd hoeft te worden: het bezoeken van het spel op dezelfde wijze als dat u een website bezoekt, is voldoende. Het spel kan geïntegreerd worden in uw website of gehost worden bij Gamunity.

Mocht u alsnog een app willen, is het bovendien mogelijk om het spel te porten naar de meeste appstores via Phonegap. Phonegap maakt als het ware een website (of in dit geval een website met een game erin) tot een app welke gepubliceerd kan worden voor iOS (iPhone, iPad), Android (bv. Samsung smartphones), Windows phone evenals andere kleinere platforms. Een enorm voordeel hierbij is dat er geen apart ontwikkeltraject nodig is per platform. In tegenstelling tot een "native app" (zie hieronder) waarbij ieder platform een apart ontwikkeltraject vergt en daardoor veel duurder is. Uw HTML5 game kunt u dus publiceren in de meeste appstores!

De enige twee nadelen van HTML5 zijn CPU beperkingen en bepaalde beperkingen in mogelijkheden om de toestelspecifieke functies en onderdelen van de smartphone zelf te gebruiken. Zie het zo voor u: een HTML5 app is in feite een website die getoond wordt als app. Een website heeft minder rechten om bijvoorbeeld het adressenboek, de geografische locatie, de kamera, etc van de smartphone te gebruiken. Daarnaast heeft een website niet de mogelijkheid om de 'rauwe' computerkracht van de smartphone te gebruiken, wat een native app wel kan. Dus als u een spel wenst met bijvoorbeeld grote explosies en veel animatie, dan loopt een HTML5 app op gegeven moment tegen CPU beperkingen aan (het gaat schokkerig). De grote games op smartphones zijn daarom niet in HTML5 ontwikkeld, maar zijn dus native apps. Maar de grote games hebben ontwikkelbudgetten van tonnen tot miljoenen, terwijl het bij HTML5 games meestal slechts gaat om viercijferige bedragen!

Tenzij u een strategie heeft voor de appstores, is het niet noodzakelijk om het spel als app te publiceren. Integratie van het spel in uw website is bijvoorbeeld voldoende. Alle potentiële spelers hoeven dan slechts op een link te klikken om het spel te kunnen spelen. U kunt zo dus het spel makkelijk promoten, door simpelweg de link aan te bieden op allerlei plekken, waaronder de social media zoals Facebook. Omgekeerd kan het spel links hebben naar uw website, producten en social media profielen (lees verder over de mogelijkheden van gaming in combinatie met Facebook). Klanten vinden het vaak gewenst om share/like buttons op te nemen in het spel, zodat het spel een viraal effect krijgt.

Vraag vrijblijvend een offerte bij ons aan, of stel een vraag!

 


Bekijk ons demo filmpje!

Druk hiernaast op de playbutton en leun achterover! Klik daarna door naar het onderdeel waarover u meer informatie wilt:


Ontwikkeling van een native app

Een native app is geschreven in de programmeertaal van de smartphone zelf. D.w.z. Objective C voor iPhones en Java voor Android toestellen. Dit zijn twee verschillende programmeertalen waardoor twee ontwikkeltrajecten nodig zijn als u een spel wilt laten maken voor zowel iPhones als Android smartphones. Daarnaast zijn beide talen bewerkelijk, waardoor ontwikkelkosten hoger liggen vergeleken met ontwikkeling in HTML5.

Twee voordelen van een native app zijn CPU gebruik en de toegang tot alle toestelspecifieke functies en onderdelen van de smartphone zelf. Doordat de app tapt van de rauwe computerkracht van de smartphone, kan de app veel meer aan. Zeer complexe en grafisch intensieve games kunnen ontwikkeld worden. Daarnaast kunnen dus toestelspecifieke functies en onderdelen betrokken worden, zoals de contactlijst, de geografische locatie, de kamera, instellingen en meldingen van de telefoon, het startscherm, de tilt en comlexere swipe bewegingen, etc.

Als u een groot concept voor ogen heeft, is het ontwikkelen van een native app een goede overweging. Gamunity vertelt u graag meer hierover. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Stel ons een vraag of verzoek om een offerte

Uw naam:
Uw e-mail adres:
Uw telefoon nummer (eventueel):
 
Typ de drie
cijfers over:
Typ deze code over in het hokje hieronder!
Code:
Uw vraag en/of verzoek:
De makkelijkste manier om te achterhalen wat Gamunity voor u kan betekenen, is door ons rechtstreeks een vraag te stellen! Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld en niet aan derden verstrekt.
Tip: vraag naar onze lentekorting! Deze korting wordt niet op de website genoemd en maakt game design wel héél aantrekkelijk!